reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama

České domácnosti se naučily šetřit vodou, největší spotřebu mají Pražané

České domácnosti se naučily šetřit vodou, největší spotřebu mají Pražané

16.6.2020: K vodě se chováme šetrně, ale sucha posledních let nás nejspíš donutí přemýšlet, jak uspořit ještě o kapku více. A nejde zdaleka jen o peníze. Vody je málo, a ne všechna je vhodná do našich kohoutků. Jak je na tom Česká republika s její spotřebou? Průměrně si vystačíme s 89 litry na osobu a den, přičemž nejvíce spotřebují Pražané (108 litrů). Nejspořivější jsou obyvatelé Zlínského kraje se 76 litry na osobu a den.

Podle sdružení RHYME, které edukuje o vodě skrze projekt H2Ospodař, nejvíc pitné vody v domácnosti padne na osobní hygienu a používání toalety. A právě zde je největší prostor k úsporám. Nejde jen o zvyky, ale také o sanitární vybavení. Pro čtyřčlennou domácnost dokáže toaleta s duálním splachováním snížit spotřebu až o 2160 vody měsíčně, tedy asi 200 korun. Úsporná sprchová hlavice za měsíc pro stejnou rodinu ušetří 4600 litrů vody, tedy přibližně 440 korun a perlátor za měsíc asi kubický metr vody, tedy 94 korun.

Různé nároky na vodu mají domácí práce – praní, příprava jídla, úklid, mytí nádobí, starost o zvířata nebo zalévání rostlin. „Mezi nejoblíbenější způsoby šetření patří duální splachování pro WC, která jsou samozřejmostí u všech novějších staveb a rekonstrukcí. Atraktivní jsou úsporné sprchy, které šetří vodu bez jakékoliv újmy na pohodlí. Svoji cestu do českých domácností si nacházejí také bezdotykové vodovodní baterie, které zajišťují, že voda teče jen ve chvíli, kdy je potřeba,” říká Václav Kužílek Marketing Activation Manager CZ/SK společnosti GROHE.

Mění se také důvody, proč lidé sahají k šetrnějším technologiím. „Ochrana přírody už má stejnou váhu jako finanční úspora. Lidé si stále více uvědomují, že ke zdrojům pitné vody se musí chovat šetrně,” vysvětluje změnu chování lidí Václav Kužílek.

Co stojí za rozdíly ve spotřebě mezi kraji? Průměrný obyvatel Zlínského kraje spotřebuje jen o šest litrů vody více než je limit pro obyvatele Kapského Města v nouzovém stavu. Pražané se naopak blíží standardu západních metropolí. Lidé z obcí a menších měst mnohem častěji využívají dešťovou vodu k zálivce rostlin. „Velké rozdíly dělá také stav vodního potrubí. V Praze jsou ztráty vody v potrubí až 15 %, zatímco v roce 2000 34 % a neustále se vodovodní infrastruktura obnovuje. Oproti Evropskému průměru jsou tato čísla stále relativně nízká.” vysvětluje Ondřej Rychecký předseda spolku RHYME.

Opatrné zacházení s vodou má na životní prostředí dalekosáhlejší dopad, než jen ochrana a udržitelnost vodního zdroje. „Důležité je uvědomit si, že při výrobě nejde jen o její množství jako takové, ale i o vynaloženou energii a chemické procesy, které ji doprovází. A není to jen voda, která teče z kohoutku, vodní stopou je zatížena i produkce potravin, oblečení a elektrické energie. Tato vodní stopa však nemá přímý dopad na sucho v České republice, ale jedná se o celosvětovou bilanci vody,” doplňuje Rychecký.

Každá ušetřená kapka se počítá! Proto se zrodila kampaň společnosti GROHE s názvem Voda Limited. Jejím cílem je upozornit na problematiku nedostatku vody a možnosti její úspory. V rámci kampaně se může každý zapojit do záchrany vody a zkusit si, po vzoru ambasadora projektu Karla Kováře alias Kovyho, jaké to je vystačit si se 70 litry vody na den. Výzvu najdete na sociálních sítích pod hashtagem #zachranvoduchallenge.

Příklady porovnání spotřeby vody

Koupání se ve vaně, nebo zpívání si ve sprše?

Při mytí v plně napuštěné vaně spotřebuje člověk zhruba 100 l vody, kdežto při sprchování jí proteče mezi 20 a 60 litry.
Běžná hlavice vs. úsporná
Zatímco klasická sprchová hlavice může mít průtok až 15 litrů za minutu, úsporná hlavice začíná třeba už na již 8,5 litrech. Vezmeme-li si, že při šesti minutovém sprchování lze ušetřit až 39 litrů pitné vody - je to skutečně k zamyšlení. Pokud se budeme s úspornou hlavicí sprchovat dvakrát denně, za týden se tak dá ušetřit až 546 litrů vody! Ocení to příroda i peněženka.

WC s duálním splachování versus klasická nádrž

Notoricky známé nádržky u záchodů uvolní na jedno spláchnutí 9 litrů vody. Výměnou za duální splachovací systém dostáváte na vybranou mezi 9 litrovou klasikou, nebo úspornější 4,5 litrovou variantou.

Čištění zubů s kelímkem

Používáním kelímku s vodou místo otevřeného kohoutku ušetříte až 25 litrů vody na jedno mytí zubů.

Velkým změnám předcházejí malé krůčky, se kterými se dá začít okamžitě. Nebojte se a zachraňte vodu!


O společnosti GROHE
GROHE je předním světovým výrobcem koupelnových řešení a kuchyňských baterií, který zaměstnává přes 6 000 zaměstnanců – 2 400 z toho v Německu. Společnost GROHE je od roku 2014 součástí skupiny LIXIL Group. Klíčovými hodnotami této mezinárodně uznávané společnosti jsou kvalita, technologie, design a udržitelný rozvoj, které společně vedou k poskytování „Pure Freude an Wasser“ našim zákazníkům. Společnost GROHE je známá pro inovativní produkty a zcela nové kategorie produktů již od dob svého založení. Patří mezi ně například revoluční kuchyňské systémy GROHE Blue a Red nebo nedávno představený systém zabezpečení GROHE Sense, který je inovativním doplňkem na neustále rostoucím trhu s produkty pro chytrou domácnost. Výrobní procesy našich továren v Německu jsou vzájemně protkány smyslem pro inovace, design a vývoj. Všechny produkty GROHE se tak mohou pyšnit jedinečnou známkou kvality „Vyrobeno v Německu“. Jen v průběhu posledních deseti let potvrdilo jedinečnost produktů GROHE více než 300 ocenění za design a inovativní technologie. Sama společnost GROHE se umístila mezi nejlepšími německými firmami, které nejvíce přispěly k trvale udržitelnému rozvoji. Společnost GROHE se stala první společností ve svém odvětví, které se podařilo získat cenu CSR německé spolkové vlády. Business magazín Fortune® rovněž společnost GROHE umístil na seznam Change the World, žebříček 50 světových společností, jejichž obchodní aktivity mají pozitivní dopad na společnost.

O společnosti LIXIL
Společnost LIXIL nabízí revoluční vodní a stavební řešení, které řeší každodenní výzvy a zlepšují život zákazníkům po celém světě. Vytváříme přední technologie na základě našeho japonského dědictví a investujeme do výzkumu, jehož výsledkem jsou vysoce kvalitní produkty, které přeměňují domácnosti. Skutečnou podstatou obchodních aktivit společnosti LIXIL je však způsob, jakým je realizujeme – skrze smysluplný design, nevídaný tah na branku, odhodlání zvyšovat dostupnost prémiových produktů pro všechny a společenskou odpovědnost. Součástí naší skupiny jsou přední světové značky jako například INAX, GROHE, American Standard nebo TOSEM. Přes 70 000 kolegů ve více než 150 zemích světa hrdě pracuje na produktech, které používá více než miliarda lidí každý den.

O spolku RHYME
Spolek před dvěma lety založili studenti a absolventi VŠCHT Praha s cílem vzdělávat širokou veřejnost o hospodaření s pitnou vodou. Spolek RHYME pomáhá firmám i domácnostem s lepším hospodařením s pitnou vodou, a propojuje pohledy na vodu z různých oblastí, neboť voda je nezbytná v jakékoliv lidské činnosti. Součástí činnosti spolku je interaktivní putovní výstava H2Ospodař určená pro školy, veřejné festivaly nebo firmy.

Bližší informace najdete na webových stránkách H2Ospodař

- tisková zpráva -